Omdat we allemaal op zoek zijn naar een evenwicht tussen werk en privé geven we enkele tips die u kunnen helpen in uw dagelijkse leven.
Organisatie is essentieel
Een degelijke werkorganisatie is van groot belang. Alles begint bij het inplannen van vaste tijdsloten en het onderscheiden van professionele taken en privébezigheden.
Enkele tips:
- Doe geen verschillende taken tegelijk:
- Onderbreek uw werk niet om mails te lezen telkens u een melding krijgt. Plan eerder een of meerdere momenten in tijdens de dag om dit te doen.
- Zet uw privésmartphone op stil als u aan het werk bent.
- Ga niet overhaast te werk, stel een to-dolijst op om te veel stress te vermijden:
- Maak schriftelijk (op papier of bij voorkeur digitaal) een lijst op van al uw taken en vermeld ook de verschillende stappen in detail.
- Maak een onderscheid tussen taken die prioritair zijn (degene die belangrijk en dringend zijn en dus snel behandeld moeten worden) en degene die dat niet zijn.
- Kies voor deze dringende taken een precies tijdslot tijdens de dag en plan belangrijke maar niet-dringende taken op iets langere termijn.
- Besteed aandacht aan uw werkruimte:
- Zorg voor een rustige plek. Als dat niet lukt, kunt u zich afsluiten met een hoofdtelefoon bijvoorbeeld.
- Een plaats waar geen afleiding is, met een opgeruimd en georganiseerd bureau. Als u thuis werkt, wees dan gedisciplineerd en begin niet met privétaken.
- Las precieze en gelimiteerde pauzes in. Zo werkt u nadien geconcentreerder en efficiënter.
- Als u momenten doorbrengt met uw gezin, leg uw werk dan even opzij. Het is altijd mogelijk om een klant of collega later opnieuw te contacteren.
- Doe een beroep op uw netwerk, vraag hulp aan familie of vrienden. Overweeg bijvoorbeeld carpooling met de buren voor de hobby’s van uw kinderen.
Mantelzorg
In bepaalde omstandigheden is het best mogelijk dat een naaste u nodig heeft. Als u uw zelfstandige activiteit tijdelijk moet onderbreken om voor iemand te zorgen, kunt u onder bepaalde voorwaarden een mantelzorguitkering ontvangen.
- Een naaste die zwaar ziek is of palliatieve verzorging krijgt:
- uw partner
- een ouder of een bloedverwant tot de tweede graad
- iedereen die officieel onder uw dak woont
- Een gehandicapt kind (jonger dan 25)
Mama worden
Als u een zelfstandige werkende moeder, een helpster of een meewerkende echtgenote bent, kunt u ook rekenen op verschillende maatregelen.
- Het kraamgeld is hetzelfde als voor loontrekkenden en ambtenaren. Meer info vindt u op www.famifed.be.
- De bevallingsrust is onderverdeeld in twee perioden:
- periode van verplichte rust: 1 week vóór en 2 weken na de bevalling.
- periode van facultatieve rust: 9 weken voltijds of 18 weken halftijds.
De details vindt u hier.
Als mama hebt u recht op een moederschapsuitkering tijdens de periode van zwangerschapsrust. De details vindt u hier.
- De bevallingsrust kan verlengd worden als de pasgeborene gehospitaliseerd moet worden binnen de week na de geboorte.
- Moeders betalen geen sociale bijdragen voor het kwartaal dat volgt op het kwartaal van de bevalling.
- De mama heeft recht op 105 gratis dienstencheques. Hier vindt u de toekenningsvoorwaarden.
- Zelfstandigen die zorgen voor hun zwaar ziek kind, moeten geen sociale bijdragen betalen. Daarnaast genieten ze een gelijkstelling voor het kwartaal dat volgt op het begin van de onderbreking van de beroepsactiviteit.
Papa worden?
Jammer genoeg bestaat er nog geen vaderschapsverlof voor zelfstandige papa’s. Er loopt wel een project binnen de EU, dit zou dus in de toekomst kunnen veranderen.
Uw medewerkers
Als u medewerkers hebt, houd dan ook rekening met hun behoefte aan een goede work-life balance. Waarom? Heel eenvoudig omdat dit een positieve invloed heeft op hun productiviteit en welzijn. Ze zullen het gevoel hebben dat ze zich beter kunnen ontwikkelen en het risico op burn-out verkleint. Enkele maatregelen die u kunt voorstellen aan uw medewerkers: flexibele uren, telewerk, deeltijds werk, kinderopvang enz.
Ik hoop dat deze informatie u heeft geholpen in uw zoektocht naar een goed evenwicht tussen uw privé- en uw beroepsleven.
Bronnen: